سبک زندگی قسمت پنجم

12 مرحله برای مدیریت موثر زمان در طول سالهای تحصیلی

  1. اهداف روشنی تعیین کنید: برای هر موضوع یا کار، اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان (SMART) تعیین کنید. این به شما کمک می کند زمان خود را اولویت بندی کنید و روی مهمترین چیز تمرکز کنید.
  2. ایجاد برنامه: روز، هفته یا ماه خود را از قبل با استفاده از یک تقویم یا برنامه ریزی کنید. از زمان اختصاص داده شده برای مطالعه، تکالیف، فعالیت های فوق برنامه و فعالیت های شخصی جلوگیری کنید.
  3. وظایف را اولویت بندی کنید: مهمترین کارها را شناسایی کنید و بر اساس آن زمان را اختصاص دهید. از ماتریس آیزنهاور برای دسته‌بندی وظایف به فوریت‌ها در مقابل مهم‌ها استفاده کنید و ابتدا روی مهم‌ترین آنها تمرکز کنید.
  4. کارها را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید: کارهای بزرگ را به تکه های کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید تا احساس خستگی نکنید. این به شما کمک می کند متمرکز بمانید و حرکت خود را حفظ کنید.
  5. استفاده از تایمر: یک تایمر را برای مدت زمان مشخصی تنظیم کنید (مثلاً 25 دقیقه) و بدون هیچ گونه مزاحمتی در این مدت روی یک کار کار کنید. وقتی تایمر خاموش شد، استراحت کنید و این روند را تکرار کنید. این تکنیک پومودورو نامیده می شود.
  6. اجتناب از انجام چند کار: چندوظیفه ای می تواند بهره وری را کاهش دهد و استرس را افزایش دهد. در عوض، هر بار روی یک کار تمرکز کنید و توجه خود را به آن معطوف کنید.
  7. بهره وری-بهینه سازی

  8. حواس‌پرتی‌ها را به حداقل برسانید: عوامل بالقوه حواس‌پرتی (مانند رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، اعلان‌های تلفن) را شناسایی کنید و در حین کار آنها را حذف کنید. از ابزارهایی مانند مسدود کننده‌های وب‌سایت یا برنامه‌هایی استفاده کنید که به شما کمک می‌کنند متمرکز بمانید.
  9. وقفه بگیرید: برای شارژ مجدد و جلوگیری از فرسودگی به طور منظم استراحت کنید. از استراحت‌های خود برای انجام کارهای لذت‌بخش یا آرامش‌بخش، مانند خواندن کتاب، پیاده‌روی، یا گپ زدن با دوستان استفاده کنید.
  10. نه گفتن را بیاموزید: مراقب ظرفیت خود باشید و از متعهد شدن بیش از حد خود اجتناب کنید. یاد بگیرید به درخواست‌هایی که با اهداف یا ارزش‌های شما همسو نیستند، یا نمی‌توانید به طور واقع بینانه انجام دهید، نه بگویید.
  11. منسجم و منظم باشید: مطالب و یادداشت های مطالعه خود را مرتب نگه دارید و یک فضای کاری تمیز داشته باشید. این به شما کمک می کند تا به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنید و از اتلاف وقت برای جستجوی آن جلوگیری کنید.
  12. خواب کافی داشته باشید: خواب کافی برای عملکرد شناختی، تثبیت حافظه و بهزیستی کلی ضروری است. هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.
  13. بازبینی و تنظیم: به طور مرتب استراتژی مدیریت زمان خود را مرور کنید و در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهید. در مورد اینکه چه چیزی خوب کار می کند و چه زمینه هایی نیاز به بهبود دارد فکر کنید و بر اساس آن تغییراتی ایجاد کنید.
  14. مدیریت زمان-time-management

20 نکته برای مدیریت موثر زمان در طول سالهای تحصیلی

علاوه بر 12 مرحله فوق، در اینجا 20 نکته اضافی برای مدیریت موثر زمان در طول سال های تحصیلی آورده شده است:

  1. سازماندهی کنید: همه مطالب مدرسه خود از جمله یادداشت ها، جزوه ها و تکالیف را در یک کلاسور یا پوشه دیجیتال نگهداری کنید.
  2. از برنامه ریز استفاده کنید: تمام تکالیف، آزمون ها و ضرب الاجل های خود را در یک برنامه ریز یادداشت کنید و مرتباً آن را بررسی کنید.
  3. اولویت بندی تکالیف: تکالیف درسی را در اسرع وقت انجام دهید و از به تعویق انداختن آن اجتناب کنید.
  4. به طور منظم در کلاس شرکت کنید: حضور منظم برای موفقیت تحصیلی ضروری است. حتماً در تمام کلاس‌های خود شرکت کنید و یادداشت‌های خوبی بگیرید.
  5. از فناوری هوشمندانه استفاده کنید: از ابزارها و برنامه‌های دیجیتالی استفاده کنید تا به شما کمک کنند سازماندهی و متمرکز بمانید، مانند گوگل Calendar، Todoist، یا Focus@Will.
  6. وقفه بگیرید: بین جلسات مطالعه استراحت های کوتاهی داشته باشید تا دوباره شارژ شوید و از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید.
  7. به طور منظم ورزش کنید: ورزش منظم می تواند تمرکز و رفاه کلی را بهبود بخشد. روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.
  8. سالم بخورید: بدن خود را با غذاهای مغذی که از عملکرد شناختی و سطوح انرژی پشتیبانی می کنند، تغذیه کنید. از غذاهای شیرین و فرآوری شده که می توانند منجر به کاهش انرژی شوند پرهیز کنید.
  9. هیدراته بمانید: در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا هوشیار و متمرکز بمانید.
  10. محدود کردن رسانه های اجتماعی: رسانه های اجتماعی می توانند حواس پرتی قابل توجهی در طول جلسات مطالعه داشته باشند. استفاده از رسانه های اجتماعی خود را به وقفه های تعیین شده محدود کنید.
  11. شبکه های اجتماعی

  12. از زبان سازنده استفاده کنید: هنگام برقراری ارتباط با خود و دیگران از زبان سازنده استفاده کنید. به جای گفتن “من مجبورم”، بگویید “من انتخاب می کنم.”
  13. مقامات عطف را جشن بگیرید: دستاوردهای خود را جشن بگیرید، هر چقدر هم که کوچک باشند. این به شما کمک می کند تا با انگیزه و روی اهداف خود متمرکز بمانید.
  14. در صورت نیاز به دنبال کمک باشید: از درخواست کمک در صورت نیاز نترسید. برای حمایت با معلمان، همکلاسی های خود یا یک معلم خصوصی تماس بگیرید.
  15. مهارت‌های مدیریت زمان را تمرین کنید: مهارت‌های مدیریت زمان را به طور منظم تمرین کنید، مانند اولویت‌بندی وظایف، تعیین ضرب‌الاجل‌ها و اجتناب از انجام چند کار.
  16. مثبت بمانید: نگرش مثبت خود را حفظ کنید و بر نقاط قوت خود تمرکز کنید. به خود و توانایی خود برای موفقیت ایمان داشته باشید.
  17. انعطاف پذیر باشید: در برنامه خود انعطاف پذیر باشید و در صورت لزوم با تغییرات سازگار شوید. زندگی غیرقابل پیش بینی است و همه چیز همیشه آنطور که برنامه ریزی شده پیش نمی رود.
  18. از اشتباهات درس بگیرید: از اشتباهات خود درس بگیرید و از آنها به عنوان فرصتی برای رشد استفاده کنید. وقتی اشتباه می کنید خیلی به خودتان سخت نگیرید.
  19. مراقب سلامت روان خود باشید: با استراحت کردن، تمرین تمرکز حواس و جستجوی کمک در صورت نیاز، سلامت روان خود را در اولویت قرار دهید.
  20. mental health-سلامت روانی

  21. به‌صورت دیجیتالی سازماندهی کنید: فایل‌ها و دستگاه‌های دیجیتال خود را مرتب نگه دارید و از مدیران رمز عبور برای محافظت از اطلاعات حساس خود استفاده کنید.
  22. به طور منظم مرور و تنظیم کنید: به طور مرتب استراتژی مدیریت زمان خود را مرور کنید و در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهید. در مورد اینکه چه چیزی خوب کار می کند و چه زمینه هایی نیاز به بهبود دارد فکر کنید و بر اساس آن تغییراتی ایجاد کنید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا